FOTO: JOACHIM GRUSELL

Vi utan någon vidare sjövana säger ”kanoter” om allt som ser smalt ut och framförs med en sorts paddel. Därefter börjar vi ana skillnaden mellan den öppna sorten som ibland kallas ”kanadensare” och den med sittbrunn som är täckt; ”Kajak”. Sedan finns det havskajak den typ av kajak som bara Johan Wirsén från Öland bygger. Och det är här vår berättelse börjar. För i ett alldeles typiskt och ganska vanligt villakvarter i Borgholm konstrueras efterfrågade havskajaker i världsklass. Alla av grönländsk modell.

Har ni mött en person som brinner för något speciellt ämne känner ni säkert igen tecknen. Personen verkar på något vis oerhört ivrigt att få igång snacket, formligen osar kunskap och entusiasm. Johan är precis sådan och man undrar ganska omgående hur det här båtintresset växte fram.

– Lite tillfälligheter även om jag nog fick smak för vatten tidigt. Min pappa var fiskare och snickare. Han älskade allt som hade med sjöliv att göra, eller ”sjölek” kanske är mer rätt att säga i hans fall. Han var säkert bland de första att köpa plastbåt här i Borgholm. Sedan införskaffade han diverse andra farkoster, introducerade mig för vattenskidor och köpte en segelbåt utan att han alls egentligen kunde segla den. Tur då att jag visste lite om segling. När jag och min kompis i tidiga tonåren tillsammans hade byggt klart Optimistjollen var det nog kört, mitt intresse var väckt.

Många år senare efter optimistjollebygget, på 90-talet, gick Johan båtsnickarutbildningen i Göteborg med planen att jobba inom fritidsbåtsindustrin. Men hans kreativitet och ambition tog honom inte riktigt dit. Lusten att arbeta med produktutveckling, själva båtbyggarhantverket och längtan tillbaka till Öland blev för stark. Idag kan Johan kontrollera och övervaka hela produktionsprocessen under sitt egna varumärke Rebel Kayaks. Man kan gott säga att han nu är sin egna marknadsavdelning, ITavdelning, R&D, snickeriateljé och testpanel.

Vid en given tidpunkt i processen, när prototypens utseende och beteende i vattnet är till belåtenhet, släpps kajaken till fabriksproduktionen. Till en av Polens äldsta och största tillverkare. Att jobba så här, med ständigt fokus på design och produktutveckling, har etablerat Rebel Kayaks på världsmarknaden. Med återförsäljare i 20-talet länder är Johans grönländska havskajaker mycket eftertraktade.

ALLT STARTAR MED EN PROGRAMVARA FRÅN 90-TALET

Själva design- och utvecklingsarbetet börjar digitalt. Ett gammalt pålitligt program från 90-talet hjälper Johan att räkna ut alla grundvärden som har med båtens beteende i vattnet att göra. Programmet har visserligen kommit till en aktningsvärd ålder, som även datorn det passar till, men båda levererar fortfarande allt Johan behöver.

– Programmet blir som ett kärt gammalt verktyg. Faktum är att jag har två gamla reserv XP-datorer i källaren, laddade med programmet, om datorn jag har just nu skulle ge upp.

TYNGDPUNKTENS PLACERING VÄGER TUNGT

Det första Johan fastställer är tyngdpunkten där paddlaren ska sitta. Och det är verkligen en punkt, inte ett område. Just nu befinner sig Johan i slutfasen att konstruera en kajak för ungdomar. När tyngdpunkten är fastställd väger han alla andra parametrar mot varandra. Paddlarens viktintervall, sittbrunnens design, hur kajaken ska klara sjö? Är den lättmanövrerad, lastbenägen, stabil på bekostnad av lättpaddlad eller tvärtom? Storleken på de vattentäta skotten i för och akter?

Ändras en parameter får det enligt fysikens lagar konsekvenser för andra egenskaper. Använder man tillexempel roder ökar motståndet med cirka tio procent+. Så varje kajak Johan konstruerar har sina speciella egenskaper och optimala användningssätt.

– Min filosofi, efter funktion, är att vara traditionell i form men inte i material. Kolfiber i olika blandningar med Kevlar ger bra prestanda, livslängd och ett slutpris som är angenämare. Jag vill ju att så många som möjligt ska ha råd att uppleva det härliga kajaklivet, ler Johan.

Efter att det gamla datorprogrammet fått jobba är det dags för hantverket. Kunskap parad med fingertoppskänsla. Eller ”sinnesnärvaro” kan man kanske säga för även andra sinnen bidrar. Alla mått överförs till en 2d ritning i fullskala på arbetsbänken, ett så kallat ”utslag”. Här plockar Johan alla mått som behövs för byggjiggen där prototypen ska byggas. Eller ”pluggen” som Johan säger. På byggjiggen monteras sedan ribba för ribba. Spackla, slipa, spackla igen. Titta, slipa, spackla, göra om, byta ribbor, känna. Ja, ni förstår.

”TESTLABBET” LIGGER I KALMARSUND

När formen för ögat och med fingertopparna känns rätt får kajaken ett glasfiberlager och ett lager med lack. Johan berättar att han brukar få slattar av färg från sin kompis som är billackerare i Borgholm. Det brukar tydligen bli en riktig häxblandning men nyansen spelar ingen roll för det handlar bara om finish. Och ytan är viktig, inte bara för kajakens beteende i vattnet, utan också för att gjutformen ska bli perfekt. Det är med den välpolerade lacken som sista moment, som kajaken blir så färdig att den kan testas i sitt rätta element, alltså i vattnet. ”Testlabbet” ligger i Kalmar sund och oftast i Borgholms hamn. Så ser man någon som provocerar kajaker på alla upptänkliga sätt och verkar allmänt bete sig konstigt på vattnet, kan det vara Johan. Skulle nu kajaken inte bete sig som det var tänkt backar prototypen tillbaka i processen och justeras.

Börjar förstå nu hur Johans inre motor, hans drivkraft, fungerar. Att kajaken måste kännas som en förlängning av kroppen och svara mot paddlarens kroppsrörelser och signaler från paddeln. Och tillfredsställelsen när dessa små justeringar i tex vattenlinjen eller sittbrunnens placering gör väsentlig skillnad för hur kajaken presterar. Svårt att inte låta bli att parallellt tänka på Gunde Svan som borrade sina stavar för att spara några gram. Efter några mil blir det ju många sparade kilon. Eller se bilden av en sjöjungfru framför sig. Men det är kanske inte en sån tokig tanke ändå, för i små filmklipp med Johan ser man hur han blir ett med kajaken och på olika sätt hanterar vattnets krafter genom så kallad rolls. Bara följer med vattnets rörelse i en 360-rullning under vattnet. Hur vågorna än utsätter hans kajak för prövningar ploppar han upp igen som en kork och fortsätter. Lugn som en filbunke, hela tiden leende. Snacka om att vara i sitt rätta element.

Senaste artiklarna

  • Vi utan någon vidare sjövana säger ”kanoter” om allt som ser smalt ut och framförs med en sorts paddel. Därefter börjar vi ana skillnaden mellan den öppna sorten som ibland kallas ”kanadensare” och den med sittbrunn som är täckt; ”Kajak”. Sedan finns det havskajak den typ av kajak som bara Johan Wirsén från Öland bygger. Och det är här vår berättelse börjar. För i ett alldeles typiskt och ganska vanligt villakvarter i Borgholm konstrueras efterfrågade havskajaker i världsklass. Alla av grönländsk modell.
    Läs!
  • När en olycka inträffar räknas varje sekund, men på mer avlägsna platser kan det dröja innan räddningstjänst är på plats. Vid dessa tillfällen fyller civila insatspersoner en viktig funktion. På södra Öland är sju kyrkvaktmästare ständigt redo att rycka ut om något händer.
    Läs!
  • Johan Petersson, artisten, skådespelaren, komikern, eller underhållaren som han själv kallar sig, njuter av att ta en paus från arbetet i Stockholm och komma till Öland och sitt hus i Mörbylånga. Här tillbringar han så mycket tid som möjligt, ibland med familjen och ibland ensam.
    Läs!
  • Hon längtar alltid hit, och vill aldrig åka härifrån. I snart 30 år har Molly Sandéns hjärta klappat för Öland. Havet, stränderna och landskapet ruvar på några av hennes bästa minnen och är en trygghet i livets berg och dalbana.
    Läs!
  • Europas största Harley-Davidson-träff 2022 anordnas på Öland. I pingsthelgen samlas tusentals Harley-Davidson-åkare från hela kontinenten på Lundegård Camping & Stugby för Super Rally® 2022.
    Läs!
  • Restaurangen på Hotell Borgholm har fått en stjärna i Guide Michelin som är världens högst ansedda restaurangguide. Christofer Johansson, hotellets vd, ser stjärnan som en fantastisk bekräftelse och energiboost för hela sin arbetsgrupp. Samtidigt är han orolig för pandemins påverkan på branschen. Den har gjort det svårare att få tag på kunniga kockar.
    Läs!
VISA FLER ARTIKLAR load all

Mest lästa artiklar

  • Öland har många vackra sevärdheter. Vissa tänker på det unika Stora alvaret, andra på de romantiska, blodröda solnedgångarna över Kalmarsund, de oändliga sandstränderna eller orkidéernas besynnerliga skönhet. För mig är öns vackraste sevärdhet det kungliga sommarresidenset Solliden och dess underbara park.
    Läs!
  • Det var 1996 som Christina Prütz och Norbert Warhus flyttade till Sverige. Christina är litteratur- och språkvetare i botten och Norbert trädgårdsmästare och trädgårdsarkitekt. Christinas intresse för hantverk och design och Norberts kunnande inom finsnickeri och smide blev den perfekta kombinationen, när paret grundade företaget I&I Christina Prütz.
    Läs!
  • Vidsträckta kustremsor i sten eller sand, frodiga ängar fyllda av blommande orkidéer och 34 unika och vackert utsmyckande kyrkor. På Öland finns ett stort utbud av vigselplatser, festlokaler och service för alla människor, oavsett smak eller religion, vilket gör Öland till den perfekta bröllopsön.
    Läs!
  • Under tre års tid har Hagelstad Getgård genomgått en stor ansiktslyftning. Ladorna är sanerade och totalrenoverade, ny mejeridel har byggts och nu är också renovering av bostadshusen på gång. Bakom hela satsningen står Annika Bullus med företaget Go At Group AB.
    Läs!
  • Den 28 augusti 1816 fick Borgholm stadsrättigheter genom ett kungligt beslut av Carl XIII. Den lilla köpingen Borgehamn, som varit lydköping under Kalmar sedan 1620, fick efter många års utredande, äntligen sina stadsrättigheter. Inte nog med det, den nyanlagda staden Borgholm var dessutom residensstad under åren 1820-1826 då Öland var eget län.
    Läs!
  • För fjärde året bjuder ölänningarna in till den stora vårfesten Öland Spirar 8-10 maj, när ön är som allra vackrast. Temat för helgen är trädgård, lantliv och naturupplevelser. Över hela ön anordnas aktiviteter i denna anda.
    Läs!
VISA FLER ARTIKLAR load all

addthis - Delningsmodul