Alexander Stutterheim. Foto: Joachim Grusell

Med hjälp av morfars gamla regnrock och lite svensk melankoli har Alexander Stutterheim skapat regnrockar som bärs av världsstjärnor. De senaste två åren har han arbetat med sitt nya projekt John Sterner Stockholm och riktat blickarna mot Öland. Ett torp har renoverats, ett samarbete med Ullcentrum har inletts och nyligen öppnades en butik på Storgatan i Borgholm.

Alexander Stutterheim
Alexander Stutterheim

För nästan ett decennium sedan hittade Alexander Stutterheim sin morfars gamla regnrock i en övergiven lada i Stockholms skärgård. De flesta hade förmodligen nöjt sig med att stanna upp ett par minuter och minnas tillbaka på morfars finaste stunder. Alexander gick ett steg längre och började syna den robusta regnrocken. Han beundrade dess kvalitet och bestämde sig för att låta en sömmerska sy upp en liknande regnrock som en hyllning till sin morfar. Regnrocken stack ut och när personer i hans närhet började leta efter något liknande föddes Svenska Regn AB och varumärket Stutterheim Raincoats.

Även om kläder är hans levebröd avslöjar Alexander utan omsvep att han egentligen aldrig haft ett aktivt intresse av den stora modebranschen. Under uppväxten i Nybro rymdes inga drömmar om att bli modeentreprenör, men så här i efterhand är det lätt att se en koppling mellan skapandet och mamma Catharinas klädbutik Magazine Lou i Nybro.

– I början var det mamma som var mån om att jag skulle klä mig fint, men eftersom jag följde med på olika utställningar och mässor växte det fram ett intresse för kläder även hos mig. Sen var det inte därför jag flyttade till Stockholm. Tanken var att jobba med missbrukare, men jag halkade in i reklambranschen. Jag har alltid haft mycket idéer så det passade mig, berättar Alexander.

18 år i reklambranschen

Arbetet som copywriter gav honom kontakter, erfarenhet och kunskap som gjorde att han efter 18 år i reklambranschen klarade av att ta steget in i den tuffa modebranschen där många företag har svårt att hitta lönsamhet. Han pekar ut ett par faktorer som gjorde att varumärket överlevde.

– En faktor är att jag alltid har haft öga för form och färg. En annan är att kvalitet alltid har gått före pris. Vill du ha kvalitet får du vara beredd att betala för det. Sen har jag aldrig tittat på vilka trender som är aktuella just nu. Vi har istället blandat svensk melankoli med lite humor.

Samtidigt som han själv inte har brytt sig om trender har han varit med och skapat trender genom att hans regnrockar har burits av kändisar som Sarah Jessica Parker, Kanye West och Jay-Z, och går att köpa i exklusiva trendbutiker över hela världen.

– Det är såklart roligt, men hade jag följt en säsongsbetonad trend så hade lite av det som är unikt med varumärket försvunnit. Att hela tiden förändra stilen så att folk känner sig tvingade att köpa nytt för att hänga med är inte heller bra för moder jord, din plånbok och din själ.

Han är medveten om att hans åsikter skiljer sig mot många andra aktörer i klädbranschen där själva affärsidén är att konsumenten ska köpa, slänga och köpa ännu mer. Flera gånger betonar Alexander vikten av hållbara kläder, gärna gjorda av ekologiska material och helst producerade lokalt. Med det i åtanke var det kanske bara en tidsfråga innan han skulle återvända till sitt hemlän och Öland där han har spenderat många somrar.

Nytt projekt

– För två år sedan började jag släppa den operativa verksamheten i Svenska Regn. Jag var på jakt efter ett nytt projekt när jag en dag fick idén om att skapa ett nischat märke av stickade tröjor. Samtidigt var jag lite trött på all stress, trafik och snabba stålar i Stockholm och köpte ett torp på Öland där jag kunde jobba i lugn och ro och fördjupa mig i öländsk ullkvalitet.

Tillsammans med Marie Paulsson, tidigare kreativ chef för varumärket Björn Borg, skapade han förra året varumärket John Sterner Stockholm som har lanserat en höstkollektion som gjorde succé på modeveckan i Paris i år. Inköpare från London, USA och framförallt Japan har skickat förfrågningar på tröjor, mössor, halsdukar och raggsockor.

– Mottagandet har varit helt otroligt och vi har skrivit kontrakt med en japansk distributör. Nu i sommar kommer inköpare från Japan för att följa arbetet på Öland. Då ska jag bjuda på gubbröra och jordgubbstårta. Under sommaren ställer vi även ut i Florens.

Tröjorna tillverkas i Italien, men halsdukarna stickas för hand av asylsökande kvinnor i Högdalen som kommer från Afghanistan, Irak och Syrien. Alexander har på ett privat plan engagerat sig i flyktingfrågan i flera år och vill hjälpa asylsökande ut i arbetslivet.

– Jag vill hjälpa människor som har kapacitet och är motiverade ut i arbetslivet och ge dem schyssta villkor. Vi tjänar egentligen inga pengar på detta utan vill visa stora företag som H&M och Acne att dessa personer är tillgångar. Det finns planer på att starta något liknande på Öland.

Fårfarm

En annan plan som Alexander har är att skapa en liten fårfarm på sitt torp som ska leverera en del av den ull som klädmärket använder. Idag kommer all ekologisk ull från öländska och småländska får och prepareras på Ullcentrum, norr om Löttorp.

– Öland betyder allt mer för mig. Jag spenderar hela sommaren här och ibland känns det inte ens som att man jobbar utan bara har semester. Det är en otroligt fridfull plats. I vår första serie har vi en tröja som heter Öland Crew Neck och i nacken på alla tröjor är den öländska flaggan broderad.

Det låter som att du är på väg att bli ölänning på heltid?

– Jag skulle gärna bli det, men det finns en del saker som binder mig till Stockholm. Min son bor, går i skolan och har alla sina vänner där. Jag vill inte missa hans uppväxt och sen är jag fortfarande huvudägare och sitter i styrelsen för Svenska Regn. Det är fortfarande så att alla affärskontakter finns i Stockholm, men en dag kanske det går att flytta hit på heltid, säger Alexander.

Under våren har John Sterner Stockholm öppnat en butik på Storgatan 10 i Borgholm som även ska fungera som kontor och lager. Pelle Aldestam, som är bördig från Öland och driver Kackelstugan med sin familj, har jobbat inom modebranschen i 20 år och är vd för det nya varumärket. Han är medveten om att det är en väldigt vågad satsning att öppna butik i Borgholm.

– Vår tanke har hela tiden varit att gå emot strömmen och flytta allt till Öland. Sen är det spännande att följa responsen, det är inte så att vi säljer t-shirts utan stickade tröjor mitt i sommaren. Vårt stora genomslag har vi annars gjort i Asien där vi på kort tid har kommit in i de finaste butikerna i Japan, berättar Pelle.

Senaste artiklarna

  • Succébandet Avantgardets frontfigur Rasmus Arvidsson har gjort en personlig resa, som tagen ur en osannolik Hollywood-film, där Öland spelar en viktig roll. För några år sedan blev han deprimerad bara av att närma sig ön, nu är Öland hans trygga bas som han längtar hem till när han åker ut i världen.
    Läs!
  • Sedan 1970-talet är Paradisverkstaden ett populärt utflyktsmål i Färjestaden. I höstas presenterade företaget en helt ny serie som förenar det lantligt rustika med moderna krav på design och hållbarhet.
    Läs!
  • På Hotell Borgholm är det ägaren Owe Fransson som har komponerat vinlistan som nyligen har fått en prestigefylld, internationell utmärkelse. Han tog över hotellet 1972 och om ett par månader lämnar han över det till nya ägare.
    Läs!
  • Mer mat från Öland och östra Småland är målet för ett aktuellt projekt i Kalmar Län. Falafel som är gjorda av öländska ärter är ett exempel på ny mat från regionen. Flera sorters ärter och bönor odlas på Öland, de trivs i det milda klimatet och de goda jordarna.
    Läs!
  • Den öländska evenemangskalendern tar inte slut med Ölands Skördefest utan fortsätter med ett brett utbud av kulturevenemang, motion och mat för hela familjen. I år är det premiär för en ny höstmässa på södra Öland som sammanfaller med de kända fågelskådarveckorna.
    Läs!
  • I köket på Hotell Borgholm skapar Karin Fransson flyktiga konstverk som strax försvinner ut till de väntande gästerna i restaurangen. Hon tillhör toppen av den svenska kockeliten men är också en hängiven odlare och upptäcktsresande. Cykelturer och strövtåg i den öländska naturen inspirerar henne till nya smaksensationer.
    Läs!
VISA FLER ARTIKLAR load all

Mest lästa artiklar

  • Vidsträckta kustremsor i sten eller sand, frodiga ängar fyllda av blommande orkidéer och 34 unika och vackert utsmyckande kyrkor. På Öland finns ett stort utbud av vigselplatser, festlokaler och service för alla människor, oavsett smak eller religion, vilket gör Öland till den perfekta bröllopsön.
    Läs!
  • Det var 1996 som Christina Prütz och Norbert Warhus flyttade till Sverige. Christina är litteratur- och språkvetare i botten och Norbert trädgårdsmästare och trädgårdsarkitekt. Christinas intresse för hantverk och design och Norberts kunnande inom finsnickeri och smide blev den perfekta kombinationen, när paret grundade företaget I&I Christina Prütz.
    Läs!
  • Den 28 augusti 1816 fick Borgholm stadsrättigheter genom ett kungligt beslut av Carl XIII. Den lilla köpingen Borgehamn, som varit lydköping under Kalmar sedan 1620, fick efter många års utredande, äntligen sina stadsrättigheter. Inte nog med det, den nyanlagda staden Borgholm var dessutom residensstad under åren 1820-1826 då Öland var eget län.
    Läs!
  • Får det lov att vara en kryddstark fårkorv med havtornsketchup och färskost? Filip Fastén, Årets kock 2014, är ute på skördeturné där han lagar mat och hämtar inspiration från de svenska matproducenterna. Den 26 september sätter han sin fot på Öland för första gången.
    Läs!
  • VIDA Konsthall och Museum har fint besök i sommar. Det är designern och modeskaparen Lars Wallin som visar Lars Wallin Fashion Stories. Utställningen pågår från 1 juli till 1 oktober och på vernissagen 1 juli kommer Lars Wallin självklart att vara på plats!
    Läs!
  • För fjärde året bjuder ölänningarna in till den stora vårfesten Öland Spirar 8-10 maj, när ön är som allra vackrast. Temat för helgen är trädgård, lantliv och naturupplevelser. Över hela ön anordnas aktiviteter i denna anda.
    Läs!
VISA FLER ARTIKLAR load all

addthis - Delningsmodul